menu_open Columnists
We use cookies to provide some features and experiences in QOSHE

More information  .  Close

Alle fortviler – mens helseforetaksmodellen snart feiere 25 år

13 0
04.06.2026

Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Denne bedriftsmodellen innen norsk helsevesen feirer snart sølvbryllup med det norske folk. Innført i 2002 av Ap, Frp og Høyre. Senere har stort sett alle partier sittet i regjeringer som har holdt hånda over den. Motstanden kommer i opposisjon, men når regjeringskontorene inntas, har det blitt stille. Nå går det ikke lenger.

Et av de kritiske punktene i modellen, er at nybygg rammer driften.

Pasientene, altså du og jeg, må betale gjennom dårligere tilbud for at det bygges nye........

© Tidens Krav