”De offrar likafullt den ekonomiska klokskapen på populismens altare.”
Tänk så praktiskt det vore om det låg 50 miljarder och skvalpade där ute till ingen nytta i miljardärernas redan överfulla fickor? Och om det bara gick att dra in detta överflödiga överskott för bättre användning till allmän nytta?
50 miljarder kronor är lika mycket som Sverige ger i bistånd och mer än tredjedel av hela försvarsbudgeten. Så mycket finns, enligt vänsterpartiets budgetmotion, att hämta genom en skatt på svenska miljardärer. Det är inte utan att man blir nyfiken. Men den som vill veta var vänsterpartiet har identifierat dessa summor – register saknas – och hur det ska gå att komma åt dem, får tji. Det ska utredas.
Få lär ha något emot om Sveriges rikaste får betala en större del av sina kapitalvinster till det gemensamma. Men historien bjuder........
