menu_open Columnists
We use cookies to provide some features and experiences in QOSHE

More information  .  Close

Tidligere elev reagerer på rektorens pride-nekt

19 0
16.06.2026

Tankene mine gikk umiddelbart tilbake til min egen tid ved Lundamo skole

Da jeg leste Adresseavisens artikkel «Derfor ønsker vi ikke pride-markering på vår enhet», gikk tankene umiddelbart tilbake til min egen tid ved Lundamo skole.

Jeg startet skolegangen ved Lundamo skole for godt over 20 år siden, og fullførte både barne- og ungdomsskolen der. Årene ble preget av utstrakt mobbing, blant annet knyttet til legning. I lang tid var jeg overbevist om at det var meg det var noe galt med.

Konsekvensene av disse årene forsvant ikke ved endt skolegang. Langvarig utenforskap setter seg ikke bare i minnene – det setter seg i kroppen. For meg startet det med skolevegring og konsentrasjonsvansker, før det utviklet seg til vedvarende og alvorlige psykiske plager som har fulgt........

© Adresseavisen