«Lakselobbyen» sett fra kysten
Redaktør Hanne Skartveit i VG ser på laksenæringen fra Oslo, og ser en lakselobby.
Hun ser milliardærer, lobbyister, spøkelser og «amerikanske tilstander».
Fra ordførerstolen på Frøya ser jeg noe annet. Jeg ser et levende lokalsamfunn.
Jeg ser arbeidsfolk som står opp før solen og drar ut på sjøen.
Jeg ser biologer, veterinærer og ingeniører som har gjort en værhard kyststripe til et av verdens mest avanserte matfat.
Les også: Tidenes lobbykampanje
Jeg ser en næring som ble bygget her, av folk herfra, fra de minste kår til noe hele verden vil ha.
Jeg ser hovedkontor, næringsliv, sterke never og kloke hoder.
Og jeg ser barn. Frøya har vokst med nær 20 prosent på ti år, og vi er nå nesten 5 800 frøyværinger, med innflyttere fra hele verden.
Hos oss fylles barnehagene, de tømmes ikke.
Mens fraflytting herjer andre steder, flytter folk hit, fordi her finnes det arbeid.
Det er dette en lønnsom jobb gjør.
Den fyller en barnehage, en skole, et korps, et helt kystsamfunn.
Les........
