menu_open Columnists
We use cookies to provide some features and experiences in QOSHE

More information  .  Close

Stortinget bestemte, men direktoratet gjør noe annet!

20 0
09.06.2026

Ta en fisker i Gamvik eller Hasvik. Han har drevet båten sin i tjue år. Han har fisket på grunnkvoten sin. Ikke spekulert. Ikke kjøpt seg opp. Ikke bygget seg stor på lånte kvoter. Han har gjort det kystfiskere alltid har gjort: gått på havet, levert fisken til mottaket og holdt liv i lokalsamfunnet sitt.

Nå var han lovet sin rettmessige del.

Fiskeridirektoratets omvei

Når strukturkvotene løper ut fra 2027, skulle gevinsten tilbake til fiskerne i gruppen. Stortinget har bestemt at strukturgevinsten skal fordeles direkte til fartøyene. Det betyr at også den vanlige kystfiskeren med grunnkvote skal få sin del.

Men Fiskeridirektoratet foreslår noe annet. Direktoratet vil ikke bare dele ut kvotene slik Stortinget har bestemt. De vil........

© Ságat