Bo trygt hjemme-reformen
Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
I to dager 4.–5. juni var Vestfold fylkeskommunes eldreråd vertskap for en landskonferanse for alle de 15 fylkeskommunale eldrerådene i tillegg til de seks eldrerådene i kommunene i Vestfold.
Konferansen, med nærmere 90 deltakere, ble avholdt på Quality Hotel Grand Larvik og Festiviteten i samme by, og ga verdifulle innspill til kommunenes eldreråd, som igjen skal følge opp kommunenes arbeid med reformen.
Eldrerådene har en viktig rolle. De skal være pådrivere og vaktbikkje, de skal etterspørre helhetlig planlegging, men de skal også være samarbeidspartnere som bidrar med erfaringsbasert og forskningsbasert kunnskap. Vårt hovedbudskap som eldreråd til kommunenes administrasjoner og folkevalgte er:
Eldre er en ressurs for samfunnet!
Bo trygt hjemme er ikke en helsereform, det er en samfunnsreform!
Kommunene og folkevalgte må omstille
Omstillingstakten må opp!
Nå blir det gradvis færre plasser på sykehjemmene
«Eldrebølge» et negativt begrep
I forrige uke presenterte riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen rapporten som viser at norske kommuner ikke er tilstrekkelig forberedt på økningen i antall eldre........
