menu_open Columnists
We use cookies to provide some features and experiences in QOSHE

More information  .  Close

A Lleida serà total

19 0
01.08.2026

Creat: 01.08.2026 | 05:35

Actualitzat: 01.08.2026 | 05:35

No passa gaire sovint que una ciutat sàpiga, amb anys d’antelació, que viurà un moment irrepetible. El pròxim 12 d’agost no celebrarem una festa que hàgim organitzat nosaltres ni inaugurarem cap gran equipament. Serà la natura qui ens regalarà un espectacle extraordinari.

Quan el Sol es pongui sobre l’horitzó de Ponent, la Lluna el cobrirà completament i, durant prop de mig minut —entre vint-i-vuit i trenta segons, segons el punt exacte des d’on s’observi— el dia es convertirà en nit.

No és una expressió qualsevol. És un fet astronòmic excepcional. Serà el primer eclipsi total de Sol visible des d’una part de Catalunya en més de cent vint anys, i un dels fenòmens astronòmics més importants que viurem al nostre país en moltes generacions. A més, la totalitat coincidirà amb la posta de Sol, molt baixa sobre l’horitzó, una circumstància poc habitual que farà que l’experiència sigui encara més espectacular.

Fa segles, un eclipsi era........

© Segre