Ketil-Solvik Olsen sporer av i sin kritikk mot regjeringen
En bedre vedlikeholdt jernbane – med flere passasjerer og nye tog
Jon-Ivar Nygård Samferdselsminister (Ap)
DEBATT: Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sporer dessverre av i sin kritikk av regjeringen.
I Nasjonal transportplan 2025–2036 la vi om kursen. Vi prioriterer drift, vedlikehold og fornying av jernbanen – reparasjon og utskifting av skinner, sviller og annen infrastruktur. Dette har vært forsømt i flere tiår, men det er noe av det som betyr mest for å gi passasjerene en bedre reisehverdag.
I årets statsbudsjett er det bevilget 13,5 milliarder kroner til drift, vedlikehold og fornying. Under Solberg-regjeringens andre periode, lå bevilgningene, justert for prisvekst – flatt på om lag 9,1........
