menu_open Columnists
We use cookies to provide some features and experiences in QOSHE

More information  .  Close

Dışişleri Memuru mu Diplomat mı?

12 0
20.06.2026

Meslek hayatım boyunca bana en çok düşündüren cümlelerden birini dostum Büyükelçi Uğur Ergun kurmuştu.

Galata’da yaptığımız uzun sohbetlerden birinde sakin bir şekilde şöyle demişti:

“Dışişleri memuru olmak başka şeydir, diplomat olmak başka.”

İlk bakışta basit görünen bu cümle aslında bir meslek tanımından çok daha fazlasını içeriyordu.

Devlet yönetimine, liderliğe, kurum kültürüne ve hatta bir ülkenin dünyaya bakışına dair derin bir sorgulamayı içinde barındırıyordu.

Uğur Ergun yıllar önce resmî görevinden ayrıldı. Ama doğrusu diplomasiyi hiç bırakmadı.

Sadece adresi değişti.

Ben buna zaman zaman “Galata diplomasisi” diyorum.

Çünkü onu bugün de İstanbul’un eski sokaklarında, sanat galerilerinde, kahvelerinde ve dost meclislerinde farklı insanları bir araya getirirken görüyorum.

Artık devletler arasında müzakere yürütmüyor olabilir.

Ama insanlar arasında güven inşa ediyor.

Resmî anlaşmalar hazırlamıyor olabilir.

Ama farklı fikirler arasında köprüler kuruyor.

Ve bana yıllar içinde şunu öğretti:

Diplomasi aslında bir meslekten çok bir zihniyet meselesidir.

Her diplomat dışişleri mensubudur. Ama her dışişleri mensubu diplomat değildir.

Aradaki fark makam değildir.

Unvan değildir.

Kartvizit hiç değildir.

Aradaki fark dünyayı okuma biçimidir.

Memur Düzeni Korur, Diplomat Geleceği Okur

Devletlerin iyi memurlara ihtiyacı vardır.

Dosya hazırlayanlara.

Prosedürü bilenlere.

Sistemi çalıştıranlara.

Kuralları uygulayanlara.

Bunlar olmadan hiçbir kurum ayakta kalamaz.

Ama devletleri ileri taşıyanlar yalnızca bunlar değildir.

Gerçek diplomat verilen görevi yerine getiren kişi değildir.

Henüz ortada görünmeyen fırsatları ve riskleri görebilen kişidir.

Olayları değil eğilimleri okur.

Başlıklara değil dinamiklere bakar.

Bugünü değil yarını düşünür.

Bir kriz ortaya çıktığında ne yapılacağını bilmek önemlidir.

Ama büyük diplomatlar krizin gelmekte olduğunu önceden görebilen insanlardır.

Çünkü diplomasi aslında geleceği erken okuma sanatıdır.

Belki de diplomat ile memur arasındaki en önemli fark budur.

Memur talimat uygular.

Diplomat seçenek üretir.

Memur mevcut düzeni sürdürür.

Diplomat yeni imkânlar yaratır.

Ve gerektiğinde karar vericilere........

© 10 Haber