Cep telefonları nereye?
İnsanların tramvayda, metroda, trafiği bol caddelerde karşıya geçerken, sınıfta ( mesela öğretmen ders anlatırken ) cep telefonu kullanmayı sürdürmelerine alışmaya başlamıştık. Sonra restoranlarda insanların ( hatta yavukluların) birbirleriyle konuşmak yerine telefonlarıyla meşgul olmalarına da şahit olduk. Geçenlerde instagram'da Rize'de bir imamın, vaazını dinleyemeyip telefonlarıyla oynayanları azarladığını da gördük.
Kaygılı Nesil (Anxious Generation) başlıklı kitabın yazarı, sosyal psikolog J. Haidt, "Ergenlerin ruh sağlığı konusunun, düşündüğümden çok daha vahim olduğunu fark ettim... Çocukluk, insanlık dışı bir şeye, telefon merkezli bir varoluşa dönüşmektedir" demişti.
Haidt, cep telefonu merkezli kültürün, ergenler üzerindeki olumsuz etkisini ayrıntılı bir şekilde anlatmıştır: Ona göre birçok şirket, yazılımları ve uygulamaları bilinçli olarak, çocuklarda bağımlılık yaratacak şekilde tasarlamaktadır. Bu nedenle bazı ülkelerde gençlerin bir yaşa kadar bu telefonları kullanmaları yasaklanmıştır. Bu kuralların geçerli olduğu yerlerde yapılmış bir röportajda öğretmenler, “Eskiden okulların tuvaletlerinde gizliden sigara içerlerdi, şimdi aynı yere saklanıp cep telefonu kullananları yakalıyoruz” demişlerdir.
Analar, babalar, öğretmenler, vaazlar, sosyologlar, pedagoglar, akıllı telefonlardan, yol açtıkları tehlikeler konusunda ne yapmalıdırlar? Konunun nereye evrileceğini öngörenlere kulak kabartmalıdırlar: Ayakların hangi yorganların boyuna göre uzatılması gerekeceğini iyi anlayabilmenin yolu budur.
Bu şekilde davranıldığında bazı olasılıkların geçerli olduğu görülmektedir:
Bu telefonlara eklenmiş yapay zeka unsurları daha da entegre hale gelince telefonlar, ihtiyaçlarımızı önceden tahmin etmeye başlayacaklardır: Alışkanlıklarınızı öğrenen telefonlar, otomatik olarak ayarlanacak , size uygun öneriler sunacaklardır: Telefonlara izlediğiniz maçlarda tuttuğunuz takım gol attığında dokunduğunuzda “Helal, nasıl koyduk!”, hakem, rakibinize serbest vuruş ,........
