menu_open Columnists
We use cookies to provide some features and experiences in QOSHE

More information  .  Close

Et queda molt bé el Dia del Compliment

15 0
01.03.2026

Creado: 01.03.2026 | 05:00

Actualizado: 01.03.2026 | 10:07

La fixació dels teus pensaments al voltant de com un mes tan curt com febrer t’ha semblat tan llarg i el perquè dimonis el pont de Setmana Santa enguany cau en el llunyà mes d’abril potser t’impedeix adonar-te’n que avui, 1 de març, es celebra el Dia Mundial del Compliment.

Tu ets una persona molt ocupada i ja demostres prou que la teva bondat està entrenada per no caure en els paranys del mal rotllo que et depara el dia a dia, així que és natural que el cap de setmana baixis una mica la guàrdia. Només faltaria, t’ho mereixes! I no pateixis, que jo estic aquí per recordar-te que aquest diumenge és el dia idoni per afalagar a les persones que estimes i per estimar a les persones que t’afalaguen, exceptuant si és el teu cap extralimitant-se en l’exercici del seu càrrec com si fos un comissari de policia d’aquests que ni serveixen ni protegeixen.

Segurament no t’has assabentat del Dia del Compliment perquè, a diferència de Sant Valentí o el Dia de la Mare, no hi ha tota una maquinària de màrqueting en marxa orientada a què expressis el teu amor amb el que surt no tant del cor com de la butxaca. En aquest cas, l’acció que es requereix és més econòmica: el repte consisteix només en lloar a almenys tres persones del teu entorn al llarg del dia. I mira si t’ho posen fàcil que també pots utilitzar el comodí de les xarxes socials per fer-ho; una alternativa ràpida i exempta de rubor revelador.

Per als obrers de la construcció, és una llàstima que la commemoració no coincideixi amb una jornada laborable perquè, abans d’esmorzar, ja haurien superat en escreix el desafiament de les tres floretes i amb el bonus extra d’una col·lecció de xiulets dignes de formar part d’una banda sonora d’Ennio Morricone. L’adulació és un art innat que només practiquen amb encert uns pocs privilegiats i que molts intenten imitar sense massa èxit, seguint l’estela de José Luís Moreno o Pablo Motos. No cal recórrer a un clàssic dels paletes com «Qui fos un martell per clavar aquest tauló» per semblar alhora desesperat i patètic. A tu, estimat lector o lectora, se t’escau un aforisme més apropiat fruit també de l’equilibri sobre la bastida: «Vine per l’ombra, que el sol fon els bombons». Val, és una frase molt trillada i que només combinaria bé amb l’esmoquin d’Arturo Fernández, però té el seu enginy i només resulta ofensiva per ser massa melosa.

Inventat per un especialista en màrqueting neerlandès -un origen geogràfic que facilita acudits sobre el consum de certes substàncies inspiradores-, el Dia del Compliment va néixer amb l’objectiu de fomentar l’apreciació sincera d’algú que t’importa, promovent valors com la gratitud i l’empatia. En el fons, la celebració busca satisfer una necessitat humana universal: el desig de ser reconegut per com ets i pel que fas. És la data que tenen assenyalada al calendari amb retolador fluorescent individus infravalorats com Calamardo, Meg Griffin, Charlie Brown o Teresa Ribera. Tristos referents que, òbviament, no tenen res a veure amb l’evident rellevància de la persona que té la gentilesa d’estar llegint ara aquest article.

Quan un se sent menystingut pels demés, troba a faltar el seu reconeixement públic inclús si és a costa de ser víctima de memes o formant part de notícies escabroses. L’important és que parlin de tu, encara que sigui malament. Dit d’una altra manera, si no surts als papers d’Epstein, no ets ningú, tot i que sempre pots dir que el teu testimoni s’inclou en els expedients sense desclassificar pel govern de Trump.

Una solució senzilla a la manca d’estima és ensabonar els demés. Com la gent, en general, és educada, sol respondre a un elogi amb un altre elogi, malgrat sovint sigui amb el bypass de dir «i tu també», i això et reporta uns segons de glòria. Així, doncs, a celebrar el Dia del Compliment amb afalacs afectuosos a qui aprecies -crec que jo ja ho he complert amb els tres dedicats al preuat lector en aquest text. I, si no tens a qui adreçar-te, aprofita que avui també és el Dia de Planificar unes Vacances en Solitari i fes ja la reserva del teu proper viatge en homenatge a Narcís. 


© Diari de Tarragona