Presentert som en seier, men ingen bør applaudere dette
Hvem kan stole på systemet da?
Da budsjettforliket mellom Arbeiderpartiet, SV, Senterpartiet, Rødt og MDG ble presentert, ble det fremstilt som en stor seier for rehabiliteringstilbudene på Røros og Inderøy. Bak jubelen skjuler det seg imidlertid en utvikling som bør bekymre alle som er opptatt av likebehandling, forutsigbarhet og tillit til offentlige anskaffelser.
Helse Midt-Norge har gjennomført en omfattende og kostbar anbudsprosess for rehabiliteringstjenester. Institusjonene som deltok har brukt store ressurser på å utvikle tilbud, dokumentere kvalitet og konkurrere på de vilkårene oppdragsgiver satte. Noen vant fram. Andre gjorde det ikke.
Slik skal et anbudssystem fungere.
Når rehabilitering bygges ned, er det mennesker som betaler prisen
Men når politiske partier i etterkant av........
