11 partinin ortak çağrısı |
30 Mart 2026’da DEM Parti, DBP, DEVRİMCİ PARTİ, EHP, EMEP, ESP, SODAP, SYKP, TİP, TÖP ve YEŞİL SOL Parti’nin imzaladığı “Barış ve Demokrasi için Acil Somut Adım Çağrısı”, bir yılı aşkın süredir devam eden barış sürecinin yeni bir aşamaya girdiğini ilan eden güçlü politik deklarasyon oldu. Hukuksuzluğun, adaletsizliğin ve oyalamanın sürdüğü günümüzde demokratik güçlerin birliği ve ortak mücadelesi oldukça önemli. İBB davası ve önceki gece verilen ara kararın hukuksuzluğunun da gösterdiği gibi yeni ve demokratik bir rüzgarın estirilmesine ihtiyaç var. Ortak açıklama, Kürt sorununun barışçı ve demokratik çözümü için -iyi niyet beyanları- ötesinde atılacak adımlara ihtiyaç duyulduğunu belirtmekte; TBMM komisyonunun çalışmalarının tamamlandığını ve artık somut, acil adımların atılması gerektiğini net biçimde ortaya koymaktadır. İktidarın sorumluluğu vurgulanırken, sürecin “güvenlik meselesine” hapsedilmekte olduğu belirtiliyor.
Antidemokratik uygulamaların ve tekçi dilin sürdürülmekte olduğu gerçeği ve bu tutumun, barışın ve çözümün erteleme aracı haline getirdiğine dikkat çekiliyor. Çağrıdaki taleplerin her biri stratejik öneme sahip. Metinde açık biçimde belirtildiği gibi; en başta kayyım uygulamalarının yasal düzenleme gerektirmeden sonlandırılması ve halk iradesiyle seçilen belediye başkanlarının görevlerine iade edilmesi gerek. Türkiye’nin her yerinde doğrudan yerel demokrasinin ve Kürt siyasi iradesinin tanınması için adım atılmalıdır.
AYM ve AİHM kararlarının derhal uygulanması, tutuklu ve hükümlü koşullarının iyileştirilmesi, muhalefete yönelik yargı operasyonlarının durdurulması ve Meclis’te demokratikleşme ile geçiş hukuku düzenlemelerinin hızlandırılması zaman kaybedilmeden gerçekleştirilmesi dile getiriliyor. İktidarın ertelemeci ve oyalayıcı tavrının tesadüf olmadığı, barış ve çözüm sürecinin hem iç dengeleri korumak hem de bölgesel konjonktürde manevra........