Anglosaksonlar ve “araçsal din” olarak Siyonizm

Hristiyan Siyonizm’i nedir ve bu adlandırma kapsayıcılığı bakımından doğru mudur? Siyonizm’den farklı olarak böyle bir adlandırmaya gerek var mı? Bunun yanında Avrupa ve Batı gibi genel ifadelerin zihin dünyamızdaki karşılığı nedir? Avrupa ve Batı gibi umumî adlar yerine Latin, Germen, Slav gibi daha özel adları mı tercih etmek gerekir? Aynı şekilde Katolik, Protestan ve Ortodoks mezheplerini Hristiyan gibi genel adlardan ayırmak ne kadar doğrudur? Anglosaksonlar üzerinde daha fazla durmakla hata mı ediyoruz? Hepsini tek bir kategori içinde değerlendirmek daha doğru olmaz mı? Bütün farklılıkları izale ettikten sonra din savaşı kavramının doğruluğunu ve yanlışlığını tartışmanın bir anlamı kalır mı? Bunun bir devamı olarak din savaşı yerine hadiseleri tahlil ederken sistemli bir analiz çerçevesi sunmasından dolayı kolonyalizm ve anti-kolonyalizm kavramlarını kullanmak ne derecede önemlidir?

Bu sorulara ayrıntılı bir şekilde cevap verecek değilim. Zaten cevap vermek istesek bile bir yazının sınırları içinde bunu başarmak herhâlde çok zor olurdu. Fakat soruların işaret ettiği farklılıklara ve hatta zıtlıklara kısaca temas etmek ise son derece önemlidir. Çünkü gözümüzün önünde Anglosakson birliği içinde dahi ciddi sorunlar yaşanıyor. Bizde çok uzun bir zaman Avrupa ve Amerika’nın Yahudi hâkimiyetinde olduğu sorgulanmadan kabul edildi. Batı ve Avrupa, kendi içinde sorunlarını halletmiş ve çelişkilerine çözüm bulmuş bir medeniyet dünyası olarak görüldü. “Avrupa Mucizesi” gibi kitaplar yukarıda........

© Yeni Şafak