Hull i fjellet – hull i hodet

Det var en selsom seanse, pressekonferansen på Stortinget søndag kveld, der budsjettkameratene Ap, Sp, Rødt, SV og MDG nærmest boblet over i selvnytende eufori, og med masse innøvde fotballmetaforer, ordspill av den typen prisutdelere ved Spellemannprisen får stukket i handa på en lapp, av en underbetalt vitsemaker, fem sekund før de skal på scenen.

Det var ikke måte på hvor glade de var. Ordet historisk ble brukt flere ganger, av flere. Det var for så vidt rett, om enn ikke på helt samme måte som de involverte selv muligens tenkte.

Den endelige beslutningen om å bygge en helt unik fullskala skipstunnel, tvers gjennom et fjell på Vestlandet, er faktisk så unik at ingen i hele verden har gjort det før. Man kan saktens spørre seg hva dette muligens skyldes, det kan jo være andre prioriteringer, men at prosjektet er historisk, kan man uansett ståsted i debatten slå ettertrykkelig fast.

Les også: Tross alt bra med enighet

Tunnelen, som det nå er vedtatt at skal bygges fra Moldefjorden til Kjødepollen, blir 1,7 kilometer lang, 50 meter høy og 36 meter bred. Millioner kubikk stein skal tas ut. Det skal angivelig koste 8,6 milliarder kroner.

Bare for å ta det siste først. Jeg tilbyr meg, kostnadsfritt, å utrede kostnadene, ved å slikke på fingeren og løfte den opp i vinden. Basert på empiri over tidligere offentlige samferdselsløft, sier jeg at denne tunnelen garantert kommer til å koste over 10 milliarder, fordi alle slike prosjekt løper løpsk når byggingen først er i gang.

Bare den litt over 22 kilometer lange jernbanestrekninga Follobanen, tok 13 år å bygge. Den skulle få pendlertiden på deler av Østlandet ned med 10 minutt og koste 26 milliarder. Den kostet til slutt 37 milliarder. En sprekk på 11. Jeg synes rett og slett 11 milliarder er ganske mye........

© VG