Tønsberg er i ferd med å miste arkeologene sine |
Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
I Tønsberg har både Riksantikvaren og NIKU (Norsk institutt for kulturminneforskning) lokale kontorer. Riksantikvaren forvalter kulturminneloven, mens NIKUs middelalderarkeologer gir råd og graver i felt. Slik har det vært siden slutten av 1970-tallet, fordi Tønsberg er en av de fire store middelalderbyene, ved siden av Oslo, Bergen og Trondheim. Lokalkontor gir fleksibilitet og åpenhet i den daglige kontakten mellom oss som jobber med vern og dem som jobber med utvikling i byen vår.
Men framtiden er usikker. Forslaget til ny kulturmiljølov skisserer at utgravningene i middelalderbyen overføres fra NIKUs lokalkontor til Kulturhistorisk museum i Oslo. På lengre sikt betyr det trolig at hverken NIKU eller Riksantikvaren lenger vil være fysisk til stede i byen.
Gjorde mystisk funn på Slottsfjellet: – Skal egentlig ikke være gravlagt noen her
NIKU har Norges fremste fagmiljø på byarkeologi. Fem av oss har fast jobb i Tønsberg, i tillegg ofte to-tre sesongansatte. Men usikkerheten gjør at jeg stadig mister medarbeidere. Folk med spesialkunnskap finner seg tryggere jobber andre steder, mens vi venter på å få vite hva som skjer med oppgavene........