menu_open Columnists
We use cookies to provide some features and experiences in QOSHE

More information  .  Close

Tiden er inne: Reduser Statsforvalterens makt!

20 0
15.06.2026

Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Vi som er valgt av innbyggerne i Tønsberg og Vestfold står til ansvar ved valg. Vi møter innbyggerne på butikken, på fotballbanen og på foreldremøter. Vi kjenner lokale forhold, lokale behov og lokale utfordringer. Likevel ser vi gang på gang at vedtak som er demokratisk forankret lokalt, blir stoppet eller forsinket av Statsforvalteren gjennom innsigelser, klager og omfattende saksbehandling. Statsforvalteren har etter loven en viktig kontrollfunksjon, men mange opplever at balansen mellom lokaldemokrati og statlig styring har forskjøvet seg for langt i statens favør.

Nå kan hotellet bli en realitet – har........

© Tønsbergs Blad