Mistä suomalaiset oppivat sijoittamaan?

Mistä suomalaiset oppivat sijoittamaan?

Suomalaiset osaavat ja haluavat hoitaa raha-asioitaan tapaamatta ketään.

Suomalaisista on tullut Euroopan toiseksi ahkerimpia sijoittajia. Jo useampi kuin joka kolmas suomalainen omistaa osakkeita tai rahastoja, ja niiden yhteenlaskettu arvo on yli sata miljardia euroa, selviää Aalto-yliopiston ja Pörssisää­tiön tutkimuksesta.

Kun samaan kotitalouteen kuuluvat sijoittajat lasketaan yhteen, lähes puolet Suomen kotitalouksista sijoittaa. Aktiivisempia ovat vain ruotsalaiset, joita valtio alkoi kannustaa sijoittamaan jo kymmeniä vuosia sitten esimerkiksi verotuksella ja yksilöllisellä eläkesäästämisellä.

Yllättävintä tutkimustuloksessa on juuri se, että suomalaiset ovat oppineet sijoittamaan ilman kummempia valtiovallan toimia, sanoo professori........

© Suomen Kuvalehti