Tilrettelegging for grenseoverskridende ættesamfunn på kalotten pågår
Den 7. desember 2025 var det vigslingsgudstjeneste i Tromsø domkirke for ny biskop i Nord- Hålogaland bispedømme. Til Nordlys den 20. september i fjor, kom den nyvalgte biskopen Stig Lægdene, med den lenge etterlengtede beskjeden fra kirkelig hold: «(..) og vi kan ikke diskriminere».
Riktig, vi kan ikke diskriminere, men regjeringene og stortingsflertallet gjør det likevel, med bakgrunn i etnisitet og avstamning. Systematisk etter århundreskiftet. Ledelsen i Den norske kirke følger med på ferden.
Press og dyktig lobbyvirksomhet fra målbevisste samelandsideologer fører frem. Fra i år av fra eget kontor i Stortingsbygningen med konsultasjonsplikt for stortingskomiteer. Det diskrimineres over en lav sko:
• Norske statsborgere utenfor Finnmark, diskrimineres i forhold til finnmarkinger
• ikke- samiske minoriteter diskrimineres i forhold til den samiske minoriteten
• ikke-samiske organisasjoner diskrimineres i forhold til samiske organisasjoner
• fastboende samer diskrimineres i forhold til reindriftssamer
• innbyggere og næringer i nabokommuner til Sametingets virkeområder, diskrimineres i forhold til innbyggere og næringer i disse virkeområdene
• kommunestyrer og fylkesting diskrimineres i forhold til Sametinget og «samiske interesser».
• majoritetsbefolkningen diskrimineres i forhold til samene
«Lov om forbud mot diskriminering på grunn av etnisitet, religion mv. (diskrimineringsloven)» ble utredet av kommunal- og regionalminister Erna Solberg i Bondevik II-regjeringen (KrF, H og V). Det er viktig at norsk rett etablerer «et vern mot etnisk diskriminering som er minst like godt som det EU-landene har» skriver Solberg inn i lovproposisjonen (Ot.prp. nr. 33 (2004-2005)).
Det var imidlertid ikke meningen at politikk med vern mot etnisk diskriminering skulle gjelde nord for Dovre. For omtrent samtidig ble nemlig........
