menu_open Columnists
We use cookies to provide some features and experiences in QOSHE

More information  .  Close

Mens vi leter etter en angreknapp, er vi i ferd med å gjenta tabben

35 39
26.01.2026

Bildet er det samme i hele landet. Fra små steder til store byer.

Studiestedene, som skulle yre av studenter, minner mange steder om små spøkelsesbyer. Forelesere må snakke for glisne saler. Det er god plass på lesesalen. Omsetningen i kafeene og butikkene faller.

På NTNU i Trondheim legges den legendariske kaffebaren på Dragvoll ned. Her måtte man en gang kjempe seg til et ledig bord for å få et glass kaffe latte, den gang det var trendy. Ikke få har gjennom årene møtt gamle og nye venner nettopp her. Det er ikke uten grunn det omtales som universitetets hjerte.

Det føyer seg inn i et velkjent mønster. Mange studenter uteblir rett og slett fra campus. Samtidig kommer mye av studentveksten i de fleksible og digitale studiene.

Rektorene har vært bekymret en stund. Nå slår også politikerne alarm: Få studentene tilbake, er den tydelige beskjeden fra statsråden.

Årsaken til studentflukten er sammensatt. Mange foretrekker å følge forelesninger digitalt. I tillegg jobber mange mer ved siden av studiene. Nettundervisning legger til rette for det.

Les også Kommunekollapsen

Under pandemien ble vi tvunget til det, men det viser også hvor lett vaner blir endret. Selv om det var nettopp fysisk kontakt med andre mennesker mange savnet da vi måtte være på........

© NRK