Vekstkommuner skal ikke straffes for å lykkes

Meninger i debattinnlegg står for skribentens regning

Stortinget har debattert og votert over regjeringens kommuneproposisjon. Debatten var interessant, det ble fremmet noen gode forslag fra opposisjonen, men selve proposisjonen blir man ikke imponert av.

Regjeringen beskriver utfordringene godt i proposisjonen, men det er også problemet. Den beskriver – den leverer ikke. Når regjeringen snakker om tillit til kommunene, er opplevelsen der ute det motsatte. 

Det er dårlig politikk å straffe kommuner som lykkes med å tiltrekke seg mennesker, arbeidsplasser og næringsliv.

Faktum er at mange kommuner opplever mer detaljstyring, flere pålegg og mindre handlingsrom. Der staten vedtar nye rettigheter, nye krav og nye reformer sender de........

© Kommunal Rapport