Tillit under press |
Meninger i debattinnlegg står for skribentens regning
En ny undersøkelse viser at innbyggerne i Bodø har liten tillit til de folkevalgte. Tross aktive grep for å sikre mer åpenhet og medvirkning, er det ingen målbar bedring i tilliten. Kanskje gjør vi ikke de riktige tingene?
Felles for tiltakene vi har satt i gang, er nok at de treffer for få folk. Det brede lag av innbyggere møter ikke opp når vi inviterer til åpent rådhus med Pølser og Politikk. Men vi har fått nyttige innspill på disse møtene, fra innbyggere vi ikke ellers treffer.
Et annet tiltak har vært å invitere alle tiendeklassene inn til rådhuset til en samfunnsfagtime med ordfører. Mange har benyttet muligheten, og ungdommene stiller gode og betimelige spørsmål når de får sjansen.
Å møte folk er en viktig del av oppdraget som folkevalgt. Vi har som mål å møte alle som ber om et møte, selv om heller ikke dette når alle. Selv om innbyggerne kanskje tenker at de ikke blir hørt, er det........