Het verdo(e)mde noorden |
Het verdo(e)mde noorden
Afgelopen week las ik op Joop een opinie over de weinig benijdenswaardige positie van "het noorden" in ons land. Het is een opinie die ik vaak hoor. Een opinie die politiek wordt ingezet om stemmers te ronselen voor diverse boze burger bewegingen. Een opinie waar ik het soms mee eens kan zijn. Maar ook een opinie waar ik het zeker niet altijd mee eens ben. Daarvoor is leven in mijn noorden gewoon veel te leuk.
We hebben in het noorden "gewoon" rust, ruimte, loyaliteit tussen buren, internet via glasvezel en bijvoorbeeld goede mobiele netwerken. Mensen die de jacht naar meer willen ontvluchten zonder ons land te verlaten vinden in het noorden een nieuw huis. Zeker buiten de vakanties om zijn er nog voldoende plaatsen waar je uren kunt zijn zonder een ander mens te ontmoeten. En dat terwijl op wereldniveau gezien ook het noorden serieus dichtbevolkt is. Het is nu juni 2026 en ik moet dit jaar mijn eerste politieagent nog tegenkomen. En zelfs dat is nauwelijks een nadeel te noemen want ik heb er gewoon geen nodig gehad. We hebben hier natuurlijk wel dezelfde ecologische problemen als in de rest van Nederland. Ons land is niet groot en de heersende zuidwestelijke wind blaast smog uit de grote steden, ook naar ons. Dat het selectief kijkende Den Haag een goedkope karbonade voor altijd hongerig Nederland prefereert boven een gezond land helpt zeker niet mee.
Dat het noorden (en waarschijnlijk ook het oosten en zuiden) tekortkomt als het om aandacht uit Den Haag gaat, kan helaas maar moeilijk worden ontkend. Als de grond door de........