Twee broers, de een socialist, de ander fascist
Twee broers, de een socialist, de ander fascist
Jonkheer Marinus van der Goes van Naters (1900) was een bekende en zeer gewaardeerde socialist. Zijn broer Willem (1897), minder bekend en gewaardeerd, was een fanatieke nazi. Marinus werd lid van de Sociaal-Democratische Arbeiderspartij (SDAP) en na 1945 fractievoorzitter van de PvdA tot hij in conflict kwam met Drees over de Nieuw-Guinea kwestie. Hij bleef lid en tot hoge leeftijd een gewaardeerd spreker en adviseur van de partij, hij werd nota bene 104 jaar! Zijn broer Willem werd lid van de NSB en kwam in 1944 als wehrmachtsofficier in Italië door een kogel om het leven. Niet zeker, maar waarschijnlijk zelfmoord. Hoe is dat mogelijk? Historica Daniela Hooghiemstra heeft dat uitgezocht en schreef het boek ‘De rode en de zwarte jonker - De oorlog van Marinus en Willem van der Goes van Naters’.
De moeder van de twee jonkheren, Cornelie van der Goes Boddaert, stamt nog af van een slavenhandelaar en een beheerder van het eiland Walcheren. Aan de status en rijkdom van deze patriciërsfamilie komt een einde bij de bezetting door Frankrijk in 1897. Na de nederlaag van Napoleon in 1815 komt koning Willem 1 terug uit ballingschap en verheft patriciërsfamilies in de adelstand. Vandaar jonkheer. De beide jonkheren worstelden met de verburgerlijking van de........
