menu_open Columnists
We use cookies to provide some features and experiences in QOSHE

More information  .  Close

Nuoret eivät halua luopua älypuhelimistaan

21 0
19.04.2026

Nuoret eivät halua luopua älypuhelimistaan

Kolumni|Nuoret tietävät älypuhelinten käyttöön liittyvät riskit ja ongelmat, mutta pitävät niiden hyötyjä haittoja suurempina, kirjoittaa Julia Puiro.

Kirjoittaja on Lauttasaaren yhteiskoulun kahdeksasluokkalainen, joka oli HS:ssa tet-harjoittelussa.

Nuorten äly­puhelinten käyttöä halutaan rajoittaa tai se halutaan jopa kokonaan kieltää. Kysyin kahdeksalta­toista alle 15-vuotiaalta koulu­toveriltani, mitä he asiasta ajattelevat. Tulokset olivat selviä: 13 nuorta sanoi vastustavansa kieltoja, kun taas viidellä ei ollut asiaan selvää kantaa.

Useimmille haastattelemilleni nuorille älypuhelin on yhteyden­pidon kannalta äärimmäisen tärkeä. Monet käyttävät yhteydenpitoon myös sosiaalisen median alustoja, kuten Snapchatia.

Sosiaalisen median........

© Helsingin Sanomat