We use cookies to provide some features and experiences in QOSHE

More information  .  Close
Aa Aa Aa
- A +

İlker Aycı: İki yıl personel çıkarmayacağız

32 6 3
23.05.2020

Yeni dönemde hangi yeni normallerle uçacağımıza dair kaide ve kuralları, alınan kararları sivil havacılık otoriteleri henüz net bir şekilde açıklamış değiller. Bu ayın sonunda Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü’nün (ICAO) havacılık sektörünün yakından beklediği kararlarını açıklaması bekleniyor. Ancak bu süre zarfında da havayolları, havalimanları ve diğer havacılık kuruluşları kendi araştırmaları çerçevesinde Covid-19 salgını karşısında kendi hazırlıklarını yapıyorlar. Uçuş hazırlıklarının yoğunlaştığı şu günlerde yeni normallerimizin neler olabileceğini Türk Hava Yolları (THY) Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı İlker Aycı ile konuştum.

İlker Aycı, sendikayla da konuşup gerekli tedbirleri alarak, bazı uygulamaları devreye sokacaklarını, bu yıl ve gelecek sene işten personel çıkarmayacaklarını söyledi. Aycı, krizi dönemini nasıl atlatacaklarını da şöyle izah ediyor: “Çalışanlarımızın, yolcularımızın ve şirketimizin sağlıklı olması için çaba sarf ediyoruz. Personelimizi ve tecrübelerimizle birlikte bu krizi de fırsata çevireceğimizi düşünüyorum. Bu anlamda koronavirüs döneminde kargo gösterdiğimiz dünya beşinciliği başarısı bizi motive etmektedir”

İlker Aycı’yla hemen her konu üzerine konuştum. Yaptığımız görüşmenin diğer detayları ise şöyle:

Krizde Dijitale Geçtik

Öncelikle eşi benzeri görülmemiş bir kriz döneminde yaşıyoruz. Sanki dünyada krizler çağında yaşıyoruz. Dünya bir krizi yeni bir krizle aşıyor. Ama bu seferki kriz, eşi benzeri görülmemiş bir kriz. Krizin başlamasından itibaren bütün dünyada olması gereken tüm şirketlerin yapması gerekenler gibi bizde hemen şirketi önce dijitale geçirdik. Toplantılarımızı dijital ortamlarda video konferanslarla gerçekleştirdik. Şirketimizin bu güne kadar olan yatırımları, bu güne kadar ki dijitaldeki durumu sayesinde arkadaşlarımızın verimli çalışmalarıyla çok kısa bir sürede, süratle, birkaç gün içinde hemen online sisteme geçtik. Çalışanlarımızı evlerine gönderdik. Çok kısıtlı personeli ofislerde tuttuk. Ya da operasyonla ilgili olan arkadaşlarımızı operasyon merkezinde sosyal mesafe kuralına dikkat etmek koşuluyla tuttuk. Diğer kalanları eve gönderdik. Buradan başlayan dijitalleşme süreciyle birlikte bir değişim süreci yaşadık.Bizim toplantılarımız uluslararası olarak yapılıyor. 126 ülkede 300’den fazla destinasyonda geniş bir ağımız bulunuyor. Tüm bunlarla görüşmek, haberleşmek ve görüşlerini almak hatta o pazarlardaki uygulamaları takip etmek üzerine çalışmalarımızı yürütürken bir de baktık ki; “ İlk başlarda bu video konferanslar ne kadar kolaymış. Böylede şirket yönetilirmiş” diye bakarken aslında bunların çok zor ve yorucu olduğunu anladık. Hep birlikte bir arada olmayı özledik. Dünyada ve Avrupa’da çeşitli CEO’lar olarak bir araya geliyoruz. Video konferanslar içerisinde değişik sektörler bir araya getiriliyor ve bunlar bir modöratör eşliğinde tecrübe paylaşımı ve değişim yapıyoruz. Zaman zaman da onlara iştirak ediyorum. Özel sektör dayanışması diyelim buna da. Aynı zamanda kendi sektörümüzde bulunan regülatör kuruluşlar ICAO, EASA, IATA gibi kuruluşlarla da irtibat halindeyiz. Bir yandan da bu kuruluşların yaptığı çalışmalar, aldıkları kararlar, tüm ülkelerin sivil havacılıklarının yayınladığı haftalık veya iki haftalık notamların ve kısıtlamaların devamını, değişimini ya da yeni kısıtlamaları öğreniyoruz. Ve takip ediyoruz. Buradan yaptığımız değerlendirmelerle kendimizi konumlandırmaya, geleceği tahmin edip öngörmeye çalışıyoruz.

HavayollarıYolcularıyla İletişimde Sorun Yaşıyor

Öngörmenin, tahmin etmenin, plan yapmanın, strateji kurmanın son derece zor olduğu bir dönemde yaşıyoruz. Tüm dünyada virüs yönetimiyle ilgili kararlar haftalık ve iki haftalık olarak kısa süreli bakılıyor. Son derece kısa vadeli, son derece belirsiz, karmaşık, değişken bir anlayışla gidiyor bütün dünyada vaziyetler. Herkes haftalık olarak virüsün seyrini kendi ülkesindeki ve dünyadaki seyrini takip ediyor. Bu durum havacılık sektörünün mantalitesi ve zihniyetiyle tamamen ters. Havacılığın kendi mantalitesi uzun vadeli öngörüler alıp ona göre bir tarife yapısı oluşturup, o tarife yapısına uygun olarak da uygun konfigürasyondaki uçakları, uygun sayıda kaynakları önceden planlayarak yapmanız gerekiyor. Dolayısıyla böyle değişken ve kısa vadeli öngörülerle kesin olmayan belirsiz bir dünyada yol almak, rota izlemek ve bu rotada düzenli bir şekilde şirketinizi aynı rotada tutmaya çalışmak açıkçası herkesin yaşadığı en önemli meydan okumalardan bir tanesi. Bu anlamıyla havacılık sektörünün hiç hoşlanmadığı kısa vadeli değişimler, kısa vadeli adapte olması gereken dönem kurallarıyla ilgili adapte olmaya çalışıyoruz. Bizim de burada hem tarife yapmamız çok zor hem bilet satışı yapmamız çok zor hem şu şekilde ve şu gün uçacağız dememiz çok zor. Ve bu yüzden de zaman zaman paydaşlarla, regülatörlerle aslında özünde kendi iç iletişimimizde bile sorunlar getiren özellikle yolcularla aramızda iletişimimizi de zorlayan bir süreç yaşıyoruz. Bütün havayolu şirketleri için bu durum böyle. Her havayolu yolcularıyla iletişimde de sorun yaşıyor.

Uçaklarımız Ameliyathaneler Kadar Temiz

Şu bir gerçek. Er ya da geç uçuşlar başlayacak. Hayatın doğal akışı devam edecek. Ama hayatın yeni normali, yeni normal olacak. Yani eski normale dönüş yok. Yeni bir normal oluşacak. Bu yeni dönemin kuralları oluşacak. Havalimanına gelişinizden uçuşunuza, uçuşunuzu bitirip havalimanından çıkışınıza kadar olan tüm süreçlerde sosyal mesafe kuralı olmazsa olmaz. Azami oranda hijyene, dezenfektasyona dikkat etmek, teması azaltmak, temastan kaçınmak işin olmazsa olmazları. Yeni dönemde özellikle baştan sona temizlik ve dezenfektasyon kuralları dahil olmak üzere kendi çalışanlarımızın sağlığını korumak, kendi çalışanlarımızın öncelikle sağlık koşullarının emin olduğumuz koşullarda olduğunu sağlamakta mükellefiz. İkinci ve en önemli olarak, yolcularımızın sağlığını gözetmek ve korumakla mükellefiz. Onların hiçbir şekilde sağlıklı olmadığından emin olmadığımız, sağlık bir ortam olmadığından emin olmadığımız bir süreci yönetip yolcuları bu şekilde uçağa alarak operasyon yapamayız. Operasyonun başlangıcından sonuna ve yeni bir operasyonun başlangıcına kadar ki ara sürelerde ne olursa olsun yapılması gereken hijyen kuralları HEPA Filtreleri düzenli ve sağlıklı olarak tıpkı bir ameliyathanedeki hava sirkülasyonu ve hava temizliği kadar temiz havanın uçak içerisinde sağlandığından emin olacağımız şekilde bakımlarımızı, temizliğimizi, dezenfektasyonumuzu yapmakla mükellefiz.

Uçuşlarda “Hijyen Uzmanları” Olacak

Özellikle yolcularımızın sık temas ettiği, dokunduğu alanları koruyacak, virüs değdiğinde anında virüsü yok edebilecek, insan sağlığına zarar vermeyen ve uluslararası kabul görmüş dezenfektasyonlar kullanılacağız. Gerek tuvaletlerimizdeki temizlik, gerek uçak içindeki dokunduğumuz alanlardaki temizlik azami oranda hiçbir kaçağa izin vermeden, düzenli, sağlam ve periyodik olarak yapılmak zorunda. Biz bu sürecin eğitimlerini yapıyoruz. Bunların tatbikatlarını yapıyoruz. Yakında da bunları yolcularımıza ilan edeceğiz.

Başta ikramlarımız olmak üzere tüm konsepti gözden geçiriyoruz. Artık temasın en az olduğu ikram modeli olmak zorunda. Paketli, ambalajlı ve yolcumuz tarafından açılarak steril ve hijyenik bir şekilde taktim edildiği, sunulduğu yeni konsepte geçme mecburiyeti var. Bu da ikramı yalınlaştırmamızı daha azaltmamızı sağlayacak. Yeni dönemde uçan aşçı ve maksimum hizmetle maksimum servis değil, hijyen ve hijyen uzmanları göreceğiz. Artık karşımızda uçan şefler değil, “uçan hijyen uzmanı” olan kabin görevlilerimizle tanışacağız. Ve onların temizlikleri ve onların temizliğe bakış açıları sayesinde de tüm alanlardaki dezenfektasyon uçuş sırasında da düzenli bir şekilde yapılmaya devam edecek.

Dergi ve Gazete Dönemi Sona Eriyor

Yeni hayatta kullandığımız kulaklıklar, dokunmatik ekranlar, dokunduğunuz bütün ambalajlı ürünlerde değişiklikler olacak. Örneğin 4 saate kadar olan uçuşlarda battaniye vermeyeceğiz. Yastık kılıfları kullan-at yöntemlere dönüşecek, dergi ve gazeteler uçuşlarda olmayacak. Artık bir sürü şeyde değişiklikler olacak. Yolcular buna çok hızlı adapte olacaklar diye düşünüyorum.

Uçak içinde business ve ekonomi gibi sınıflarda değişik yöntemler deneniyor. Havayolları hem teması azaltmak, hem maliyetlerini gözden geçirmek hem de hijyeni azami oranda sağlamak üzere bu yöntemlere başvuruyorlar. Bunun tabi ekonomik bir boyutu var. Bir de hijyen ve operasyonel boyutu var. THY olarak bunları inceliyoruz. Bizde yeni ikram konseptlerimizi oluştururken,‘Bu yeni uygulamalardan nasıl faydalanabiliriz’ diye arkadaşlarımız çalışma yapıyorlar. Çok sıkışık ekonomi sınıfı ortamında mümkün olduğunca teması azaltmaya çalışırken eski ikram politikasını sürdürmeye çalışmak açıkçası çok anlamlı olmayacak ve riski artıracak.

Loungelarda(özel yolcu salonları) bile sosyal mesafe kuralı uygulanacak. Camekanların arkasından sunum yapılacak. Çünkü açık büfe uygulamasından misafirimiz gidip bir ürünü alamayacak. Ama isteyebileceksiniz. Camekanın arkasında hijyeni sağlayan kıyafetiyle o hijyeni ve korumayı sağlamış olan çalışanlarımız tarafından hizmet sunulacak.

Asıl Mesele Güvenli-Sağlıklı Uçuş

Şu an asıl mesele insanların güvenli, sağlıklı ve hijyen içerisinde uçuşunu sağlayabilmek. Onların uçağa binmeden önce ateşlerini ölçebilmek. Havalimanlarında yapılacak olan testler, en son yaptırılan test sonucu gibi bilgilerin bir sağlık pasaport veya karnesinin düzenli olarak paylaşılması sayesinde hem havayolu şirketlerini, hem havalimanlarını hem de ilgili ülkeleri rahatlatacak bilgiye de erişmek gerekiyor. Aynı zamanda düzenli bir biçimde termal kamera ve ateş ölçerlerle havalimanında bulunan sağlık personelleri kontroller yapacak. Önceden uçuş emniyeti vardı artık bunula beraber uçanların sağlık güvenliği var. Bu yeni sorumluluklarda havayolu şirketlerine yeni sorumluluk alanları ve maliyetler getiriyor. Çalışanlara yeni görevler, iş bölümünü değiştirmeyi gerektiren yeni yükümlülükler getiriyor. Operasyon olarak da bunların yapmak için eğitimler yapmak, denetimler yapmak görevimiz.

ICAO Standartları Belirleyecek

Uçaklarda dağıttığımız amenity kitlerde (kişisel seyahat bakım........