Erkänn att Såggatan blev ett fiasko
Hade Stadsmiljöförvaltningen gjort sig omaket att ta Majornabornas synpunkter på allvar innan de drog i gång sitt famösa ”Pilotprojekt cykel” på Såggatan hade de besparat både sig själva och göteborgarna en massa besvär och skattekronor. Kritiken var massiv redan från början men förvaltningen vägrade lyssna. 165 parkeringsplatser försvann till en kostnad av fyra miljoner kronor – som det visat sig till ingen nytta.
Nu är nämligen förvaltningens egen utvärdering klar. I den framgår bland annat att cykelparkeringarna som byggts på flera ställen längs den en kilometer långa gatan inte används. Det hade varje person som cyklar i vardagen kunnat räkna ut från början. Det är bara de närboende som har någon anledning att parkera där och de kan ställa sina cyklar på gården, ett betydligt säkrare och bekvämare alternativ.
Men fiaskot stannar inte där. Kameramätningen visar att antalet cykelresor inte har ökat trots den påkostade satsningen. Man har heller inte lyckats få nya grupper, som barn, att cykla. Det är samma personer som cyklar där som tidigare. Hela syftet med åtgärden har........
