En seger för Europa
Viktor Orbán har styrt Ungern de senaste 16 åren med ett fast grepp om makten. Efter helgens parlamentsval tvingas han att lämna ifrån sig makten. Det är goda nyheter. Både för Ungern och Europa.
Orbán var i väst främst känd som en tongivande högerpopulist och nationalkonservativ politiker. Men det är numera mainstream i hela Europa och inte minst i Öst- och Centraleuropa. Det var inte heller därför han förlorade valet. Väljarna hade tröttnat på hans maktmissbruk och försök att med en ihålig retorik skyla över missgrepp på hemmaplan. Ungrarna har inte fått det bättre på senare år.
I början gick det bättre. Viktor Orbáns politik var länge populär i Ungern, han blev trots allt omvald ett flertal gånger. Men makten blev alltmer hans ledmotiv. Han gynnade sina egna, både ekonomiskt och politiskt, såg till att dominera medielandskapet och ändrade valreglerna så att det skulle gynna hans eget parti Fidesz. Han tog politiska strider mer efter behovet att piska upp stämningar än av övertygelse, bedrev massiv skrämselpropaganda och utmålade gärna sina politiska motståndare som landsförrädare.
Internationellt blev han uppmärksammad för sitt tydliga motstånd mot att ta emot migranter från Mellanöstern i samband med flyktingkrisen 2015. Där var han snarast före sin tid. Han lyckades också med konststycket att ta strid mot EU samtidigt som Ungern var en av de största nettobidragstagarna från Bryssel. Man kan diskutera hur klokt det var av EU att låta Orbán komma undan med att underminera rättsstaten i Ungern. Men EU-ledarna, och inte minst Tyskland, ville inte........
