menu_open Columnists
We use cookies to provide some features and experiences in QOSHE

More information  .  Close

Är det nu stan förvandlas till Götenhamn?

19 0
22.05.2026

Det våras för kroglivet. Efter pandemismällen, skymmande byggarbetsplatser och förbjudna uteserveringar känns det slopade matkravet uppfriskande. Nu behöver man inte längre installera fettavskiljare, industrifläktar och fullstora kök för att få servera ett glas vin.

Hur snabbt det faktiskt leder till nya, spännande barer återstår att se. Tillståndsenheten är inte direkt känd för sin kvickhet.

Men förhoppningarna är stora. Esperantogruppens barchef Josefine Thorén hoppas att förändringen ska kunna ”sätta oss på kartan som besöksmål, mer i stil med Köpenhamn och Paris”.

Strax innan midnatt kunde man hitta mig på olika barer, väsandes ”svanerne svømmer i svømmebassinet”.

Strax innan midnatt kunde man hitta mig på olika barer, väsandes ”svanerne svømmer i svømmebassinet”.

Så fort man vill beskriva något levande, kreativt och lockande hamnar blicken söderut. När Vassen Market öppnar sitt street food-område nästa helg är inspirationen Reffen i Köpenhamn.

Kasta första stenen den som aldrig önskat att Göteborg ”kunde vara lite mer som Köpenhamn” efter ett besök i Nordens mest sydeuropeiska stad. En öl på kajkanten. Folk som driver mellan bodegor, vinbarer och nattöppna hål i väggen. Den där känslan av att........

© Göteborgs-Posten