menu_open Columnists
We use cookies to provide some features and experiences in QOSHE

More information  .  Close

Eti Maden’de devlet aklı: Grev yasak, bor ABD’ye

22 0
13.06.2026

Resmi kurumların raporları genellikle sıkıcı, bürokratik dille yazılmış, bolca hamaset ve “başarı” hikayesiyle doldurulmuş metinler olarak görülür. Oysa o kalın raporların satır aralarına, tabloların dipnotlarına dikkatli bakıldığında, Türkiye’deki ekonomi politiğin, devlet-sermaye ilişkilerinin ve emeğin nasıl acımasızca yağmalandığının net röntgeni çekilebilir. 

Eti Maden’in bu yıl yayımladığı “2025 yılı faaliyet raporu”, tam da böyle bir metin. Bu rapor, sadece bir şirketin yıllık bilançosu değil; aynı zamanda 2025 yılı içinde maden işçilerinin yasal, anayasal grev hakkının “milli güvenlik” gerekçesiyle bir gece yarısı kararnamesiyle neden ve kimler için yasaklandığının resmi itirafnamesi. Bu itirafname aynı zamanda ‘devlet aklının’ ulusal-uluslararası sınıf ifşası.

Hamaset perdesini aralayıp rakamların arkasındaki akla bakalım.

Grev yasağının altından çıkan kâr

Cumhurbaşkanı Erdoğan, tam da 1 Mayıs 2025’te “Grev hakkını rasyonel bir zemine oturttuk” diyordu. Tam 90 gün sonra greve hazırlanan Eti Maden işçilerinin karşısına o bildik “milli güvenlik” duvarını dikti. Bu kez başkanı olduğu Varlık Fonu bünyesindeki şirkette gerçekleşecek grevi bizzat patron olarak yasakladı.

İşçinin hak arayışının tehlikeye attığı o “güvenlik” gerçekte ne? Bir ülkede üretilen, yüzde 97’si ülke dışına çıkartılan bir ham madde nasıl oluyor da bunu satan ülkenin milli güvenliğini tehdit........

© Evrensel