Sorry, men jeg tror ikke det blir noen byvekstavtale i vår region |
Dette er en kommentar, skrevet av en redaksjonell medarbeider. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdninger.
I sju år har byregionen som omfatter Lier, Drammen, Øvre Eiker og Kongsberg vært på ørkenvandring i håp om å få til en avtale med Staten om milliarder av samferdselskroner.
Jeg snakker om den mye omtalte byvekstavtalen, som strandet før valget i 2019, og som vil havne midt i valgkampen neste år.
Drammensordfører Kjell Arne Hermansen (H) har sagt at lokalvalget blir en folkeavstemming om byvekstavtale.
Men hvor smart er det hvis målet egentlig er å få til en slik?
Sjansen er stor for at de som vinner på en slik «avstemming», er de som ikke vil ha en avtale i det hele tatt, uansett hva den inneholder av bommer, veier, bruer eller busser.
Status byvekstavtale i Buskerudbyen
Siden høsten 2025 har det foregått et utredningsarbeid i Buskerudbyen av fire alternativer: 1) Byvekstavtale og bypakke med brukerbetaling, 2) Byvekstavtale og bypakke uten brukerbetaling, 3) Belønningsavtale som i dag, og 4) Ingen ting, verken byvekstavtale, bypakke eller belønningsavtale
Utredningsarbeidet legges frem til politisk behandling i kommunene og fylkeskommunen i Buskerudbyen, trolig i oktober 2026
Hvis det blir politisk flertall i alle kommuner og fylkeskommune om å sende de faglige utredningene ut på høring, blir det våren 2027 satt i gang omfattende runder med høringer og medvirkning
Neste skritt er at kommuner og fylkeskommune velger endelig konsept, noe som trolig skjer etter valget høsten 2027. Deretter kan Buskerudbyen komme i forhandlingsposisjon med Staten om........