Creixement il·limitat en un planeta finit |
Creado: 19.03.2026 | 05:00
Actualizado: 19.03.2026 | 05:00
Als anys seixanta va néixer el moviment ecologista amb l’objectiu d’alertar sobre l’impacte negatiu que l’activitat humana podia causar al planeta en què vivim. Diversos estudis científics ja assenyalaven que la contaminació industrial, l’ús massiu de pesticides, la desforestació o l’energia nuclear podien alterar profundament els equilibris naturals. Va ser l’inici d’una nova manera d’entendre la relació entre la humanitat i la Terra.
En aquest context, l’any 1970, quan el consum d’energia al món desenvolupat creixia de manera desmesurada i començava a estendre’s una certa consciència ecològica, el Club de Roma –una associació privada formada per polítics, empresaris i científics preocupats pel futur de la humanitat– va encarregar a un grup d’investigadors del Massachusetts Institute of Technology un estudi sobre les tendències globals del desenvolupament econòmic. El resultat va ser publicat el 1972 amb el títol The Limits to Growth (Els límits del creixement). L’informe partia d’una idea aparentment simple, però radical: en un planeta amb recursos finits, el creixement il·limitat és impossible.
La prosperitat humana depèn de l’estabilitat dels sistemes naturals que la fan possible. Ignorar-ho pot tenir conseqüències greus per al nostre futur
A les........