Hva vi misforstår om kjønn og kjønnsidentitet
Hva vi misforstår om kjønn og kjønnsidentitet
Mange transfolk har en sterkere og langt mer gjennomreflektert visshet om eget kjønn enn de fleste.
Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.
Diskusjonen låser seg ofte fordi ordet kjønnsidentitet får kjønn til å høres ut som et valg, en idé eller noe vi selv velger å identifisere oss som. Et selvbilde vi bygger. Men de fleste av oss har aldri grublet noe særlig over eget kjønn. Vi bare vet hvem vi er.
Ingen av oss sjekker kromosomer, hormoner eller føler behov for å kontrollsjekke i underbuksa for å bekrefte kjønnet vårt. Kjønn er en erkjennelse – en stille, intuitiv visshet om oss selv.
Vi må rett og slett slutte å diskutere om folk er den de sier at de er.
Slik er det for de av oss som er trans også. De er ikke kjønnsforvirret. De har ikke funnet på noe. Mange transfolk har en sterkere og langt mer gjennomreflektert........
