Dette er ikkebarmhjertig
Steinar Wangen var bare 15 år og på vei hjem fra fotballtrening, da han traff sju år gamle Beate og lokket henne med seg inn i skogen. Der drepte han henne på brutalt vis, med kvelning og mange slag med stein. Sakkyndige diagnostisterte ham som psykisk utviklingshemmet, Wangen ble dømt til sikring. Han har siden vært en aktiv deltaker i brukerfora for utviklingshemmede, som TV-journalist, musiker og aktivist. Han var en flittig leserbrevskribent og signerte gjerne som «lettere psykisk utviklingshemmet».
40 år etter hans første drap soner Wangen en dom på åtte års fengsel for medvirkning til selvmord i Strømstad. Torsdag stiller han i Vestfold tingrett tiltalt for nok et drap, i Trollhättan i 2024. Han er i Sverige tiltalt for ytterligere fire tilfeller av oppfordring til selvmord. I tillegg har han i dialog med mulige ofre hevdet å ha «avlivet» enda flere.
Wangen kan være en av Nordens verste seriemordere gjennom tidene. Selv ser han tilsynelatende på seg selv som barmhjertig.
Da pandemien rammet, skjedde det noe med ham. Fetteren og flere andre har fortalt til NRK at han ble truende mot sine nærmeste. Wangen hadde helseutfordringer og var redd for at coronaviruset skulle ramme ham spesielt.
Høsten 2020 meldte han seg inn i Facebook-gruppa «Ja til selvbestemt aktiv dødshjelp», som på den tida var administrert av Retten til en verdig død, en seriøs forening som jobber for legalisering av aktiv dødshjelp. Wangen ble raskt en av de mest aktive brukerne. Samtidig begynte han å skrive leserbrev om aktiv dødshjelp og signere som medlem av Facebook-gruppa. I gruppa promoterte Wangen ofte en bruksanvisning til selvmord, argumenterte for at hjelp til selvmord burde bli legalisert og for at aktiv........
