Rødt korttil USA |
Burde USA egentlig fått arrangere VM? Det er det jo mange som har stilt spørsmål ved lenge. Men toget var allerede gått da Donald Trump varslet restriktive innreiseregler for mange deltakerland.Noen håpet på det beste. De fleste fryktet det verste. Allerede før VM har startet er skandalen et faktum.
Jeg er en mesterskapsupporter, langt i fra en fotballekspert, det innrømmer jeg glatt. Men store mesterskap er så mye mer enn sporten og idrettsutøverne. Det er politikk, kultur og nasjonalisme, det er land som viser frem både det beste og det verste av seg selv.
Men først og fremst er det den ene arenaen hvor hele verden fortsatt møtes i såkalt fredelig kappestrid, i begeistring, respekt og vennskap. Seinest illustrert av Erling Haalands begeistrete gjensyn med sin gamle klubbkamerat Achraf Hakimi etter Morocco-kampen. Det er viktigere enn noen gang.
Derfor er det helt uholdbart at USA som vertskap for VM og snart OL utestenger både fans og deltakere, tilsynelatende vilkårlig når det gjelder enkeltpersoner, men ganske så målrettet når det gjelder land USA ikke liker.
Fotballdommeren Omar Artan fra Somalia er blitt ansiktet på USAs meningsløse og uakseptable utestenging av deltakere som har visa og papirene i orden. Han er en anerkjent internasjonal dommer, som er plukket ut av FIFA. Seinest i fjor ble han kåret til årets dommer i Afrika.
Ingen har gitt noen grunn for hvorfor Artan ikke fikk slippe inn i landet, men han er fra Somalia, som Trump ustoppelig har utpekt som en fiende og et «shithole country». Trump har også angrepet somaliere i USA og den somaliske kongressrepresentanten Ilhan Omar, som........