Knock out |
WASHINGTON D.C. (Dagbladet): Nordmenn flest har høy tillit til kvalitetssikrede, redaktørstyrte medier, går det frem av anerkjente Reuters Digitial News Report 2026.
For oss i Dagbladet er det spesielt gledelig å se at tilliten har økt kraftig det siste året.
Kontrasten til USA er dramatisk. Her stoler bare 28 prosent på mediene, og syv av ti har direkte mistillit til de redaktørstyrte mediene, ifølge Gallup.
Et «must» forburgerelskere
I Norge står de etablerte mediene støtt: Mens bare 14 prosent av befolkningen stoler på det de finner på Facebook og andre sosiale medier, stoler fire ganger flere på nyheter fra kjente og etablerte nyhetstilbydere.
Dagbladet gjør et hopp fra 51 til 56 prosents tillit.
Forskerne vet ikke hvorfor tilliten øker så kraftig, men har følgende vurdering: «Årets undersøkelse ble gjennomført i en periode med et spesielt nyhetsbilde: Den siste tidens geopolitiske uro toppet seg med USAs presidents trusler mot Grønland, samtidig som flere norske maktmennesker ble siktet for korrupsjon i forbindelse med offentliggjøring av Epstein-dokumentene, i forlengelsen av omfattende journalistisk arbeid. I tillegg var dekningen av kongefamiliens medlemmer intens og kritisk.........