menu_open Columnists
We use cookies to provide some features and experiences in QOSHE

More information  .  Close

Helt uakseptabelt

19 0
12.06.2026

Henvendelsene kommer på epost, de tikker inn på sms og de kommer som oppringninger på telefonen. Men mest av alt dukker de opp i sosiale medier, meldingene som får norske lokalpolitikere til å ikke orke å være norske lokalpolitikere mer.

Ifølge en undersøkelse NRK publiserte denne uka, vurderer en av tre lokalpolitikere å ikke stille til gjenvalg neste år.  

Imponer gjestene meddette grilltrikset

Årsaken som oppgis er hets og sjikane. 

Undersøkelsen er utført blant norske lokalpolitikere, og gjennomført av  Senter for anvendt kommunalforskning ved Universitetet i Agder. 

Ifølge NRK oppgir 62 prosent av de spurte at de har opplevd støtende eller upassende kommentarer. 25 prosent hevder at sjikanen påvirker det de sier i debatter. 22 prosent sier at hetsen har påvirket dem mentalt.

21 prosent forteller om trusler.

Det er ingen tvil om at dette er et stort demokratisk problem.

Lokalpolitikere er byggesteinene i det norske demokratiet. Dette er folk som påtar seg verv for å gjøre lokalsamfunnene våre bedre. Som........

© Dagbladet