Dystertnarrativ

Dette gikk raskt. Fredag vant Andy Burnham fra Labour suppleringsvalget i Makersfield med et brak, og fikk plass i det britiske parlamentet. Burnham kunne dermed utfordre Labour-leder Keir Starmer, både i hans rolle som partileder og som statsminister i Storbritannia.  Mandag morgen annonserte Keir Starmer at han går av. 

Nå er spørsmålet om Burnham kommer til å seile inn i nummer 10 Downing Street uutfordret, eller om han må kjempe om jobben. Uansett har Keir Starmer meldt at en ny statsminister skal komme på plass senest i september. I så fall blir det Storbritannias statsminister nummer syv på ti år. Det sier sitt om kaoset som de siste årene har rådet i britisk politikk. 

Takk til verdens beste lærer

Det er nemlig litt av en timing. Starmers statsministeravgang sammenfaller med tiårsdagen for Brexit. Tirsdag 23. juni er det ti år siden britene stemte for å forlate den europeiske union.

Deler ut 100 000 hvergang Norge scorer

De som stemte leave, ble lovet økt økonomisk vekst, mindre innvandring og økt nasjonal kontroll. Det de fikk, var derimot økonomiske........

© Dagbladet