Brøt fotoforbud:Vedtar bot |
I februar satt en av Dagbladets kommentatorer i et tilhørerrom i Oslo tingrett under rettssaken mot Marius Borg Høiby. På en skjerm viste en søvnekspert en graf for å forklare de ulike søvnstadiene. Vår medarbeider tok et bilde av grafen. Bildet ble aldri publisert. Likevel er det et brudd på reglene om fotoforbud under rettsforhandlingene. Kommentatoren har derfor fått en rettergangsbot på 18 000 kroner.
Fra første øyeblikk har vi beklaget det inntrufne. Det er heller ikke uenighet om at det faktisk ble tatt et bilde i strid med domstolloven. Samtidig er det noen drøftinger retten ikke har gått inn i.
– Det er litttabubelagt
Når Dagbladet gjør noe galt, er det i utgangspunktet redaktøren som har ansvaret. Redaktøransvaret er personlig. Tingretten har droppet å drøfte dette. Det kan skyldes at bildet aldri var ment for publisering, men i premissene vises det til dommer der det nettopp er redaktøransvaret som er gjort gjeldende.
Medieansvarsloven, Vær Varsom-plakaten og Redaktørplakaten er........