Barn glemtigjen på bussen
Mens barnehagedebatten raste som verst, satt jeg på en lekeplass i Frognerparken. Det var mandag, og noen barnehager fra området hadde tatt turen til den svære lekeplassen. Både små og store barn med refleksvester fløy rundt, mens noen få voksne prøvde så godt de kunne å holde styr på barna.
I løpet av den knappe halvtimen jeg satt der, ble jeg vitne til både det ene og det andre. Et barn som slo et annet uten at noen voksne fikk det med seg. Et annet tisset på seg og ble stående lenge og vente fordi et annet barn som hadde falt, trengte trøst. De ansatte gjorde så godt de kunne, men de hadde ikke sjans til å være overalt samtidig.
Advarer: - Rammer kvinner hardt
Min lille halvtime på lekeplassen kan selvfølgelig ikke brukes til å trekke generelle konklusjoner om norske barnehager. Men observasjonene stemmer godt overens med mye av det vi faktisk vet.
I en studie fra 2025 fant forskerne at det aldri var nok voksne inne hos de minste barna, ut fra bemanningsnormen. Det var heller ikke nok voksne inne hos barna som var over tre år. Også tidligere forskning har funnet det samme, ifølge Forskning.no.
Andre røde flagg dukker stadig opp. I en gjennomgang av avvikmeldingene i Trondheim kommune de siste tre åra, handlet 1027 avvikmeldinger om bemanning og vikarmangel, skriver Utdanningsnytt.
384 avviksmeldinger handlet om........
