Kanskje det er naturlig at noen kvinner er mer sykmeldte i perioder?
Er lavt sykefravær realistisk for kvinner i alle livsfaser?
KRONIKK: Vi skal jobbe for å redusere sykefraværet, men vi må ikke overse at kvinners livsfaser kan gi ulike forutsetninger for å stå i jobb.
Merethe P. HaftorsenDirektør, Nav Rogaland
I flere saker i Stavanger Aftenblad denne våren blir det pekt på årsakene til at kvinner er mer sykemeldte enn menn, og lagt fram forslag til tiltak for å forebygge kvinners sykefravær.
Det er positivt at dette diskuteres. Skal sykefraværet reduseres over tid, er forebygging avgjørende. En viktig del av dette er at arbeidsgivere legger til rette for at kvinner kan stå i jobb i ulike livsfaser.
Kan det tenkes at et høyere sykefravær er naturlig for enkelte grupper i noen perioder i livet?
Høyere sykefravær blant unge kvinner
Samtidig er det nødvendig med et nyansert blikk på sykefraværet. I Nav ønsker vi at det samlede sykefraværet er lavest mulig. Men for noen grupper, i bestemte livsfaser og med enkelte diagnoser, vil det kanskje være naturlig at sykefraværet er høyere i noen perioder. Det er heller ikke gitt at sykefraværet kan, må eller bør reduseres for alle grupper.
Rogaland har det nest laveste sykefraværet i landet bak Oslo, men også her er sykefraværet historisk høyt. Etter flere år med økning gikk det årlige sykefraværet ned i 2025 for første........
