menu_open Columnists
We use cookies to provide some features and experiences in QOSHE

More information  .  Close

Derfor mener de vi må ta forsamlingshusene tilbake

10 0
04.06.2026

Samfunnshus var folkets hus. I dag skal noen tjene på kultur.

I etterkrigstiden fungerte samfunnshus som en katalysator i nærmiljøet. Disse forsamlingshusene var folkets hus, og bidro til at unge så vel som gamle fikk kjenne på tilhørighet, deltakelse og mening på tvers av generasjoner. Samfunnshusene symboliserte demokrati og deltakelse, og myndighetene støttet byggingen av slike hus.

I dag har både bygging og bruk forsamlingshusene avtatt. Etterkrigstidens ønske om å legge til rette for fellesskap, har utviklet seg til mer kommersiell og individualistisk tankegang.

Møteplassene skal i dag tjenes på og kultur har blitt ensbetydende med næring. Det satses på store oppsetninger med høye billettpriser, og forsamlingslokaler med små scener for lokal og........

© Adresseavisen