Tokjønnsmodellen ble ikke oppdaget i naturen, den ble bestilt av et rettssystem |
Anna er 14 år gammel, går på ungdomsskolen og sliter. Depresjon og angst er hverdagsutfordringer. Selvmordstanker dukker opp fra tid til annen. Alle andre ser «jente, 14», men det føles ikke rett. Selv prøver Anna å omtale seg som hen. Det føles mer riktig, men møtes av motstand og hån. Skolen snakker ikke om variasjonen av kjønnsidentitet. Hun er misforstått. Redd. Veldig alene.
Mange vil si at biologien gir svaret. Det finnes bare to kjønn. Ja, de fleste av oss er kvinne eller mann, men «de fleste» er ikke alle. En viktig forskjell er det som på engelsk heter sex og gender, eller på norsk biologisk kjønn og kjønnsidentitet. Når det snakkes om biologisk kjønn kan det være genetisk, kromosomer eller kjønnsorganer, uten at noen av disse tilbyr et komplett bilde, sier Lixing Sun, professor og biolog ved Central Washington University i USA.
Kjønnsidentitet er ikke biologisk kjønn, og det er ingen konsensus blant biologer om........