Orda bir köy var uzakta… |
14 Şubat Cumartesi, sevgili Elif Boyner’in davetlisi olarak Eskişehir’de “Halk’a’nın Yol Haritası” toplantısına katıldım… İyi ki de katıldım.
Biraz Halk’a’dan bahsedeyim… ( https://halka.com/ )
Halk’a; kendisini “öze, toprağa ve birliğe dönüş hareketi” olarak tanımlayan, Anadolu’nun kırsal bölgelerinde köylerin kültür mirasını, üretim modellerini, coğrafi özelliklerini ve kadim bilgisini temel alan bütüncül bir dönüşüm girişimi. Temel amacı; Anadolu köylerinde üretimi yeniden canlandırmak, imece kültürünü güçlendirmek, kadim bilgi ile bugünün imkânlarını buluşturmak ve yöreye uygun sürdürülebilir modeller geliştirerek köyleri yeniden yaşanabilir kılmak diye özetlenebilir. Bu yaklaşım, nesiller arasında kopmakta olan bağı onarmayı, şehirden köye dönmeyi ve üretimi merkeze alan yeni bir köy modeli inşa etmeyi hedefliyor.
Halk’a, köyü romantize eden bir hareket değil; üretimi, dayanışmayı ve yerel kalkınmayı esas alan bir yaşam modeli öneriyor. Gençlerin köyde kalabildiği, toprağın değer gördüğü ve geleceğin birlikte inşa edildiği bir yapı kurma iddiası taşıyor.Ç
Çiftçimiz üretmekten vazgeçiyor; köylerimiz boşalıyor
Tablo yakın gelecek için çok vahim.
Hepimizin bildiği gibi bir zamanlar kendine yeten bir ülkeydik. Bugün pirinci, mercimeği, domatesi ve daha birçok gıdayı, eti başka ülkelerden alır hale geldik. Tarım ve hayvancılık ülkesi dediğimiz coğrafyamızda, çiftçimiz üretmekten vazgeçiyor; köylerimiz boşalıyor.
Peki neden?
Sağlık hizmeti yok denecek kadar az. Eğitim imkânları sınırlı. Altyapı yetersiz. Genç için sosyal hayat yok. Çiftçi dertli; maliyet yüksek, kazanç düşük. Böyle bir tabloda neden köyde kalsın ki?Bir de algı meselesi var… “Köy” ve “köylü” denildiğinde oluşan o haksız,........