Polisstation eller inte – det är frågan
Polisstation eller inte – det är frågan
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Om polisen bara söker nya lokaler borde det ju inte finnas någon anledning till oro. Erfarenheten däremot säger något annat eftersom vi har sett liknande mönster tidigare.
Polisstyrelsen öppnade i praktiken Pandoras ask när man gick ut med beskedet att 21 polisstationer ska stängas.
Uttalandet väckte omedelbart oro i många lokalsamhällen och reaktionerna lät inte vänta på sig.
Senare har man från olika håll inom polisen försökt förtydliga budskapet.
Stationerna ska, enligt dessa besked, inte stängas.
I stället letar man efter nya mer ändamålsenliga lokaler som är mer anpassade till dagens verksamhet.
Formuleringen verkar vara noga genomtänkt eftersom den medger förändring, men inte nedläggning. Orden kan låta betryggande.
Om polisen bara söker efter nya lokaler borde det ju inte finnas någon anledning till oro.
Erfarenheten däremot säger något annat eftersom vi har sett liknande mönster tidigare.
Stationer degraderas, placeringsorter ändras och verksamheter omstruktureras.
Steg för steg förändras organisationen och den nyuppförda........
